Popular Post

Posted by : Qifwhysoserious Tuesday 8 January 2013


Kali ini saya ingin berkongsi sedikit mengenai kelalaian pengguna Facebook yang menyebabkan akaun mereka mudah untuk digodam dengan hanya mengekplotasi kekuatan Facebook menjadi kelemahan pengguna Facebook.


Diatas merupakan halaman yang akan keluar sekiranya anda klik Forgot Password  atau Lupa kata laluan anda? di Facebook. Facebook telah membuat ruangan ini bukanlah untuk membenarkan penggodam merampas akaun anda tetapi untuk kemudahan anda mendapatkan akses sekiranya anda terlupa password! tetapi...sebagai seorang penggodam, perkara seperti ini boleh dieksplotasi.


Perkara pertama
1. Dapatkan email si mangsa
-Gunakan Google
-Gunakan Social Engineering
Ada teknik lain yang tidak memerlukan anda mengetahui email si mangsa tetapi untuk teknik ini, anda perlulah mengetahui email mangsa, mungkin ada yang perasan bahawa ada ruangan yang tidak memerlukan email si mangsa, itu memerlukan saya membuat toturial yang lain..buat masa ini kita tumpukan andaikan anda boleh mendapatkan email mangsa anda. Usahakan mendapatkan email mangsa anda menggunakan Google atau teknik Social Engineering.

2. Gunakan email mangsa untuk menyamar mendapatkan akses
Contohnya disini saya menggunakan email lyssadollixious@yahoo.com iaitu email salah satu blogger famous (Lyssa F) untuk menyamar bagi mendapatkan akses . Saya cuma perlu mengisi email Lyssa Faizureen di ruangan email dan klik..dan saya dapat ini.


Oleh kerana saya tak ada akses kepada email Lyssa, dan saya bukannya hendak menggunakan Phishing dalam hal ini . Saya akan klik bahagian " No longer have access to these?" . Dan selepas saya klik disitu, saya mendapat ini . Bom !


Isikan email disitu, email itu ialah untuk recovery account.




3. Jawab soalan rahsia diatas dan tunggu selama 24 jam untuk mendapatkan akses keatas akaun tersebut.


Teknik ini merupakan teknik asas dan sekiranya anda digodam menggunakan cara ini, anda semestinya belum tahu mengatur keselamatan akaun anda.


#Cara untuk mengelakkan anda digodam menggunakan cara ini ialah


- Jangan dedahkan email facebook anda, rajin-rajinkan diri anda membuat email berlainan. Banyak penyedia email percuma di Internet jadi tiada alasan untuk ini.
- Jangan beri jawapan yang diketahui umum sekalipun itu rakan anda pada bahagian soalan recovery.
- Aktifkan penerima pengesahan login(telefon) di Facebook anda.

Penafian : Toturial ini hanyalah bertujuan untuk mendidik mengenai keselamatan Internet. Jangan disalahgunakan !

Sumber dari HackerKini



{ 1 comments... read them below or add one }

  1. Okay.. Macam ni.. ATM blank card ni.. Saya import dgn business partner hacker saya dari USA.. Blank ATM card ni selamat utk dipakai sebab dah diprogram khas menggunakan software2 yg berkualiti.. Jadi kami mempunyai 3 jenis kad iaitu emas, perak dan gangsa.. Berikut ialah nilai duit yg boleh dikeluarkan :

    Emas : Max. RM100,000 sehari
    Perak : Max. RM50,000 sehari
    Gangsa : Max. RM10,000 sehari

    Harga jualan kad adalah seperti berikut :

    Emas : RM50,000
    Perak : RM10,000
    Gangsa : RM1,000

    Harga adalah tetap dan tak boleh dirunding.. Selepas anda buat bayaran.. Kami akan sediakan borang transaksi kpd anda no. Pin dan video utk keluarkan duit..

    Hati2 dengan penipu yang mengaku ada kad ini.. Kami mempunyai pengalaman jualan secara terkemuka di seluruh dunia.. Dan kami akan pastikan semua transaksi selamat.. Kepercayaan anda sangat diambil berat dalam perkara ni..

    "Kemiskinan Adalah Penyakit"

    sebarang pertanyaan email saya di perghhzik@gmail.com

    Oleh,
    -Hacker Zacker-

    ReplyDelete

- Copyright © - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -