Popular Post

Posted by : Qifwhysoserious Tuesday 8 January 2013



1. Apa itu keylogger?
keylogger (juga disebut sebagai Keystroke Logging) adalah sebuah program kecil yang mengawasi setiap keystroke pengguna menaip pada keyboard komputer tertentu.  Sebuah program keylogger dapat diinstall hanya dalam beberapa saat dan setelah terinstall , anda hanya langkah menjauh dari mendapatkan password mangsa.
2. Bagaimana keylogger bekerja?
Setelah keylogger diinstal pada PC, mulai beroperasi di latar belakang (mode stealth) dan menangkap setiap keystroke dari mangsa pada PC itu. Mari kita mengambil contoh kecil: Korban pergi ke http://mail.yahoo.com dan jenis “username” nya dan “password” di bidang masing-masing untuk login. keylogger yang diam-diam mencatat kata kunci tersebut dan menyimpannya dalam log.
Log ini ketika membuka menunjukkan “username” ditangkap dan “password” dan juga akan memberitahu Anda bahwa mereka diketik di halaman login Yahoo.
Mudah bukan??
3. Bagaimana memasang keylogger?
Keylogger hanya perlu didownload dan diinstall di laptop untuk memasangnya, pastikan antivirus off semasa memasangnya.
Video dibawah ialah contoh penggunaan keylogger.

4. Apakah saya memerlukan  pengetahuan mengenai komputer dalam menggunakan keylogger? 
Tentu saja TIDAK! Siapapun yang memiliki pengetahuan komputer dasar dapat menginstal dan menggunakan keylogger. Hal ini tidak memerlukan kemahiran  khusus.

Cara menghindari keylogger ialah
Berhati - hati dengan pemberian akses pc anda dan penggunaan PC di kafe siber turut menjerumus kepada serangan kaedah ini. Turut ada software keylogger detector bagi membantu anda.

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -